Social gemenskap

En av de viktiga faktorerna för ett långt liv enligt studierna på ön Okinawa är den sociala gemenskapen och sammanhållningen. I små grannskap över Okinawa möts vänner ”för ett gemensamt syfte”, ibland dagligen och ibland ett par dagar i veckan; för att skvallra, uppleva livet och dela råd vid behov. De kallar dessa grupper deras moai. Det finns exempel på moais som hållit i över 90 år!

Mer tid för de vi tycker om

Vi är många som önskar att vi hade mer tid till att träffa de människor vi tycker om. Ett umgänge som inte handlar om jobbet och uppdrag är ofta sådant som får stryka på foten när kalendern känns full och all vardagslogistik tar all vår tid.  Men att umgås med vänner har en stark koppling till hälsa, mer än vi tror. Studier visar kopplingar mellan livslängd och goda relationer. Det spelar ingen roll om relationen var med en kärlekspartner eller vän, det viktiga var styrkan i relationen. Goda relationer är också kopplade till minskad risk för hjärt-kärlsjukdomar

Moai

I de ”blå zonerna” är goda relationer centralt och väl kopplat till hälsa och välmående. På ön Okinawa lever kvinnor i snitt åtta år längre än amerikanska kvinnor. Där, och på flera andra håll i de blå zonerna, har man ett stort fokus på just vänskap och sociala nätverk, så kallade moai.

Vårda dina relationer och skyddsnät

Hur kommer du igång att leva mer som i de blå zonerna?
Det kan vara svårt att skapa utrymme för det kravlösa nära umgänget med de man verkligen vill ha goda relationer till. De relationer som lyfter dig och stöttar när du möter livets svåra.
Ett sätt att få mer tid är att integrera umgänget i vår vardag så att det inte alltid behöver vara en separat händelse för det är då det blir svårt att få tiden att räcka till.

Tips!

Här är några tips på att få till mer umgänge med de du verkligen vill och behöver. Du kommer säkert på fler själv!  

  1. Motionera och umgås samtidigt – Istället för att ses på en restaurang eller bar och sitta ned. Kanske tar ni en promenad tillsammans. Kanske springer eller cyklar ni. Bor ni långt ifrån varandra kanske ni bokar en telefondejt medan ni båda promenerar.
  2. Enkla knytismiddagar – Med betoning på enkelt så det inte upplevs som ett krav. Ni ska ändå äta så laga extra och be din vän ta med det som funkar att ta med.
  3. Gör ärenden ihop – Gå och handla second hand tillsammans. Åk till tippen, storhandla och ta sen en fika efteråt.  Ses och byt vinterdäck. Tänk utanför boxen! 
  4. Ses utomhus – Säkert har ni ett friluftsområde i närheten. Sätt en tid, ta med kol/ved och låt bjud in flera vänner. Kanske tar några en motionsrunda först och så kan ni alla grilla och äta medhavd matsäck tillsammans en lördag eller söndag.
  5. Månadens aktivitet – Kanske är det någon utställning du velat gå på. Kanske en aktivitet du velat testa. Kombinera med att ta med dina vänner och få samtidigt chansen att göra något du inte själv tänkt på. Passar bra för en grupp om flera vänner. Sätt en budget och låt var och en komma på idéer för aktiviteter ni kan göra tillsammans en fast tid varje månad.

Läs mer om hur vi kan skapa en blå zon i Hogstad!